نشریه شماره 12 آدونیس
 
Baray Farsi Didan Dar Vasat Safhe Clik Rast  Kardeh Encoding Ra Entekhab Konid Bad Arabic (Windoes) Ya Unicode (Utf-8) Ra  bezanid
NUM
12
من و تو اگر ما نشویم تنهاییم
 
>> براي عضويت در گروه راه نرفته كليك كنيد <<
امروز چهار شنبه 15 شهريور 1385
 
وب
 سايت جامع راه نرفته !    وبلاگ گروه راه نرفته !    به مسئول مجله ايميل بزنيد !    وبلاگ شخصي آلاد !     
مدیر نشریه آدونیس
تیم مدیریت راه نرفته
فرهاد رادمنش
Yahoo Mail :
 
Yahoo ID :
 
alad_rahenarafteh
آفلاين هستم , پيغام بزاريد
G - Mail :
 
 
Weblog :
Owner : Kaveh Ahmadi
Moderators : Nahid Sadeghi

 
صحبت های مدیر نشریه
سلام عزیزانم در گروه راه نرفته
اعیاد شعبانیه رو به همه شما مهربونا تبریک می گم امیدوارم همیشه لحظه های پر از خوشی داشته باشید ، با توجه به تغییراتی که در مجله دادم استقبال خوبی از مجله شد و بخش آموزش طراحی همنطور که پیش بینی می شد مخاطب خوبی داشت در این شماره هم بخش دوم طراحی رو داریم و سایر قسمت ها هم مثل سابق بدون تغییر آنچنانی در مجله قرار داره.
جواب ایمیل های شما :
عزیزی در حق من لطف داشتن و از من خواستن که آموزش طراحی معماری هم داشته باشیم به این عزیز می گم که بحث طراحی معماری رو من با چند نفر از دوستان به صورت آنلاین داشتیم و از کار های همدیگه و تجربه های خودمون با هم کنفرانس خوبی داشتیم شما هم می تونید به ما ملحق بشید .
یکی از دوستای گلم که همیشه نسبت به نشریه لطف دارن پیشنهاد دادن که با توجه به تنوع مطالب و اینکه فاصله بین قسمت های مختلف زیاد نشه ما نشریه رو به صورت هفتگی ارسال کنیم به این عزیز باید بگم من از این پیشنهاد استقبال می کنم فقط بحثی هست اینه که من تنها نمی تونم این کار رو انجام بدم اگه دوستان تمایل به همکاری به صورت مستقیم دارن به من بگن من راهنمایی های لازم رو می کنم در ضمن باید مدیریت گروه هم در مورد هفتگی کردن نشریه نظر مساعد داشته باشند.
امیدوارم دوستانی هم که میل هاشون رو به صورت خصوصی جواب دادم میل ها به دستشون رسیده باشه، منتظر نظرات شما عزیزان هستم.
آرزومند آرزوهاتون
 
گروه راه نرفته
آموزش طراحی - قسمت دوم
چهار قانون برای طراحی
 قواعدی که در ذیل آمده است نه تنها طراحی را ساده می سازد  بلکه شما را یاری می دهند تا اشیا را به طریقی زنده و اصیل ببینید .
قانون اول : اول شکل های بزرگ و سپس شکل های کوچک را طراحی کنید.
گاهی مشکلترین چیز در طراحی شروع روند آن است مشکلی که بارها برای من هم پیش آمده است طرح . الگو وجود دارد ، کاغذ سفید هم در جلوی شماست ولی نمی دانید از کجا شروه کنید در این حال است که قانون اول به کمک شما می آید این قانون به شما می گوید به جایی اینکه از جز به کل بروید به صرف آسان تر بودن از کل به جز بروید یعنی اول بزرگترین شکل را بکشید شکل های دیگر را فراموش کنید و فقط آن شکل بزرگ را بکشید این شکل بزرگ ممکن است هر چیزی باشد ممکن است خطوط کناری انسان یا شئی باشد و یا ممکن است شکلی باشد که بیش از یک شئی را در بر می گیرد مهم این است مدل هر چیزی که می خواهد باشد شما از شکل بزرگ شروع کنید. تعداد شکل ذهای بزرگ هر مدل معین نیست شاید این سوال شما باشد و در جواب می توانم بگویم دانستن اینکه کدام شکل بزرگ است بستگی به خودتان دارد و اگر در این امر دچار مشکل شدید چشم نیمه باز به شما کمک می کند اولی شکلی که باچشم  نیمه باز می بینید بکشید تکنیک چشم نیمه باز را در شماره قبل توضیح دادیم.
طراحی یک روند است شما روی کاغذ علائمی می گذاریدآن علائم شما را راهنمایی می کنند تا علائم دیگر را بگذارید شما هموراه نمی دانید به کجا می روید تا اینکه به نتیجه می رسید و شکل بزرگ آن روند را شروع می کند.
 
قانون دوم : شکل های غنا بخش از جمله قسمت های نور خورده ، سایه ها ، انعکاسات ، نقوش و بافت ها را طراحی کنید
این قانون ما را به لذت بخش ترین جنبه های طراحی هدایت می کند ، سایه ها ، انعکاسات و چیز هایی نظیر این ها را از این جهت لذت بخش می خوانیم چون به مشاهده ی بصری ما تنوع  و زندگی می بخشند آن ها در مورد طراحی ما نیز  همین کار را انجام می دهند.اساساً امر مهم این است که شما این موارد را به سادگی به صورت شکل ببینید چنین چیز هایی  نظیر نواری از نور که روی کف اطاق افتاده یا سایه ای تیره روی صورت که توسط لبه ی کلاه ایجاد شده و بسیاری دیگر از مواردی از این دسته موجب می شود شکل شما جنبه دو بعدی به خود بگیرد وقتی خیلی دقیق به این اشکال بنگرید  به سرعت پی می برید که این دانه ها خود اشکالی هندسی هستند ( مثلث تیز ، ذوزنقه مواج ، دایره های دندانه دار )
هر نور یا انعکاسی جزی است که به کار اضافه می شود تا اهمیت آن را بالا ببرد اغلب آنچه یک طرح را واقعی می سازد ، انچه را برای بیننده غنی و زیبا می نماید آگاهی از شکل های غنا بخش آن است.
 
قانون سوم : شکل ها را به هم پیوند دهید
قانون شماره سه طرز به هم پیوند دادن اشیا است این قانون موجب وحدت شده و اجزا طراحی را به هم پیوند می دهد. قانون شماره 3 زمانی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد که دو شکل مجاور هم از نظر تیره و روشنی مثل هم و یا تقریباً مثل هم هستند ما اغلب شکل های تیره را با هم ترکیب می کنیم ولی شکل های سفید و خاکستری متوسط را نیز می توان به همان جالبی به هم پیوند زد .در شماره های آینده پیوند ترکیب تیره و روشن رو آموزش می دم.
 
قانون چهار :  وقتی شکل محصوری را می بینید آن را طراحی کنید.
معمولاً فضا ها یا شکل های محصوری را در ترکیب اشیا با زمینه می توانید پیدا کنید . قسمتی از آسمان که از لا به لای برگ ها مشخص است ، فضای بین میله های پشت صندلی ، قسمتی از گزدن که بین چانه و یقه قرار دارد همگی فضای محصور هستند و بسیاری فضا های دیگر چنین شکل هایی را گاهی منفی یا زمینه و یا صرفاً فضا می نامند با این وجود آن ها شکل هستند و این که همه چیز شکل است مهم نیست که کدام را طراحی کنیم داخل ، کناره یا شکلی که آن را محصور کرده است چون هر سه دارای مرز مشترک هستند پس طراحی یکی همانا طراحی دیگریست چون همواره کشیدن شکل ساده تر از کشیدن شئی هست و بین این دو تمایز وجود دارد هر جا که شکل محصور می بینید شکل آن را بکشید همچنین عادت گاهی طراحی شئی و گاهی طراحی فضای محصور را گسترش دهید تا طراحی شما روان و قابل انعطاف باشد.
 به همین ترتیب هر یک از دو شکل مجاور هم معیاری برای سنجش یکدیگر هستند و بدین ترتیب به محض اشکال در طراحی از یکی به طراحی شکل مجاور آن بپردازید.
 
در شکل زیر تمامی نکات فوق رو می تونید ببینید طرحی واضح تر از این براتون نداشتم امیدوارم آموزش این شماره دید شمارو بیشتر باز کرده باشه با رعایت 4 قانون فوق می تونید از طرح های خودتون لذت بیشتری ببرید.
 
ساوه - قسمت اول

پيشينه تاريخي ساوه

   ساوه يكي از مناطق بسيار قديمي و باستاني ايران به شمار مي رود . اين شهر در ادوار گذشته در تقاطع مهمترين راههاي كارواني ميان ري باستان همدان، اصفهان، قزوين، زنجان، قم و كاشان قرار داشته و در روزگار پارتيان يكي از منازل مهم ميان راهي بوده و در سده هفتم قبل از ميلاد يكي از دهدژهاو منازل سرزمين ماد به شمار مي رفته و حيات اجتماعي در اين بخش از ايران از قدمت و ديرينگي بسيار برخوردار است و از نقطه نظر زمين شناسي متعلق به دوران سوم وچهارم زمين شناسي مي باشد.
   ساوه نخست از توابع ميدان بوده و بعد جزوه ري بزرگ شده و به سبب نزديكي با مراكز اقتدار برخي سلاسل و سلاطين حاكم بر ايران گذشته از اين كه همواره از اهميت ويژه اي برخوردار بوده املاك و مراتع آن نيز از ديرباز محل توجه حكومت ها بوده و روي همين پايه حكام آن اغلب از ميان دولتمردان بنام برگزيده شده اند بعد از ساسانيان حكومت سامانيان و ال بويه و سپس تركان سلجوقي بر منطقه سيطره داشتند كه تركها مردمي عامي و بي سوادي بودند كه جز خوردن آشاميدن و عيش و عشرت و در مواقع ضروري جنگيدن چيزي نمي دانستند در سده نهم هجري قمري ساوه و آوه منكوب سم ستوران مغول ها شد و چنگيزيان شهر مذكور را بكلي منهدم و ويران كردند كتابخانه هاي بزرگ ساوه طعمه حريق شد و كتب و وسايل علمي كتابخانه به باد فنا رفت.
   ساوه به سبب اين كه از قديم الايام ملتقاي محورهاي نفوذي كشورمان بوده در دوره مغول نيز گذرگاه جهانگردان و سياحان بيگانه شد مار كوپولوي و نيزي و بسياري از رسولان مبلغان مذهبي، بازرگانان، و ايلچيان در گزارشها و نوشته هاي خود از ساوه ياد كرده اند . پي آمد حمله چنگيزيان كاهش شديد نفوس ساوه بوده كه كاهش فاحش جمعيت روستايي و ويران شدن تاسيسات آبياري موجب سقوط شديد كشاورزي در منطقه ساوه شد. در دوره صفويه كه مذهب شيعه مذهب رسمي كشور شد منطقه ساوه در دوره ياد شده جزو قلمرو علي شكر بود در سال 908 هجري قمري با چيرگي صفويه بر سلطان مراد عثماني همدان كه والي نشين منطقه مذكور بود بدست قزلباشها افتاد در زمان صفويه بود كه اسكان بعضي ايلات و قبايل در ناحيه ساوه براي تقويت بنيه سرحدي غرب كشور و جلوگيري از نفوذ عثماني ها انجام گرفت در روزگار صفويه مردم ساوه از تيره هاي گوناگون بودند و زبان و آداب و روسوم آنان نيز طبعا با هم فرق داشت ولي از همين زمان بود كه نفوذ قبابل ترك نژاد و ترك زبان در اين منطقه شروع شد و تا به امروز هم ادامه دارد.
وجه تسميه نام ساوه:
 
براي ساوه معاني لغوي چندي آورده اند:

ساوه بر وزن، كاوه نام پهلواني است توراني كه در جنگ رستم كشته شده او را ساوه شاه هم مي گفتند
نام شهري است معروف و مشهور در عراق عجم
، گويند درياچه اي در آن جا بود كه هر سال يك كسي را در آن غرق مي كردند تا از سيلان ايمن مي بودند و در شب ولادت سرور كاينات آن درياچه خشك شد.
زر خالص را نيز گويند كه شكسه و ريزه ريزه شده باشد.
ضمنا بايد دانست كه در زبان ساسانيان زمين به هفت كشور تقسيم مي شده از اين قرار ارزه، ساوه، فردوفش ، وروگرست و غيره .

*************
 
بعد از اصفهان که در شماره های پیشین مطالبی پیرامون آن ذکر شد در این شماره در مورد ساوه مطالبی را برای شما عزیزان آوردهایم در شماره آینده در مورد آثار تاریخی این شهر نیز مطالبی عنوان می شود از دوستان ساوه ای گروه هم دعوت می کنم اگر مطلبی یا عکسی دارند برای من بفرستند .
« ادامه دارد »
 
گروه راه نرفته
بهترين طراحی فضای سبز آمريکا در سال 2003
مطالبی که در زير می خوانيد؛
فعاليتهای موسسات معروف طراحی فضای سبز در آمريکا می باشد
که موفق به در يافت جايزه ASLA 2003 گرديده اند.
طرح اول متعلق به موسسه ای بنام SWA می باشد که در پی اقدامات خود در زيباسازی محيط کار
در يکی از نقاط دور افتاده ايالت تگزاس، موفق به کسب
جايزه بهترين معماری فضای سبز در سال 2003 شده است.
طراحی شرکت سهامی وست ليک (West lake) در محوطه سازی و فضای سبز برگرفته از مزارع ايالت تگزاس می باشد. اين شرکت با وسعت 650000 فوت مربع زيربنا و پارکينگی با ظرفيت 2700 خودرو، به همراه جنگل، چمنزار و درياچه های کوچک در نزديکی سولانا، بين دالاس و فورت ورث قرار دارد. اين منطقه دارای مزارع فعال و دو درياچه، چمنزاری با گلهای وحشی و زمينی با تپه زارهای کوچک می باشد. اينجا اولين سرزمينی بود که در پيشرفت سريع بزرگراه 114 در شهر وست ليک تحت تاثير قرار گرفت و مزارع آن تحت فشار گسترش شهری آسيب ديدند.
طی توافقات وهمکاريهای نزديکی که بين موسسه طراحی SWA و نماينده خريداران پديد آمد؛ اين موسسه تاکيد کرد که محوطه سازی اين ناحيه بايد از مدل خانه های روستايی تبعيت کند وشامل ساختمان، جاده و پارکينگ در دل طبيعت بکر و فضای بومی باشد. خودروها بايد در پارکينگهای پنج طبقه نگهداری شوند تا از اين راه درختان حفظ گردند و انعطاف لازم برای بوجود آوردن سبزه و چمنزار در خاک بدست آيد. برای جداسازی پارکينگ خودروها از ساختمان اداری، طراحان آندو را دور از هم قرار دادند وبا يک راهرو سرپوشيده (بعنوان سايه بان) آنها را به هم متصل نمودند. گذر از اين راهرو همانند سفری از درون گلها، چمنزارها و درختان اين ايالت است.
بدليل تقاضای خريدار، چمنها و گياهان بومی موجود در اين محوطه، تداعی کننده مرغزارهای شمال تگزاس می باشد. فضای عمومی خارجی متشکل از قلوه سنگ، آبهای چشمه مانند و شمه ای از گياهان سرزمينهای خشک همچون کاکتوس است. کاربرد ماسه سنگ تگزاس، فولاد وشيشه در ساخت محوطه و ساختمان، صحنه ای را بوجود آورده است که در هم آوايی کامل با رنگ و بافت ظريف منطقه است. خيابانها باريک و بدون جدول ساخته شده اند تا يادآور جاده های ايالت باشند و آب را به فضای سبز اطراف خود بازگردانند. چراغهای کنار خيابان بجای پايه بر روی درختان نصب شده اند و از بکار بردن اشيای فلزی تا حد امکان کاسته شده است. هر يک از اجزاء اين طراحی به حفاظت از درختان و گياهان موجود در اين ناحيه تا سر حد امکان کمک می کنند و در بازسازی آب بند، تشکيل مجدد درياچه ها، لايروبی و بازگرداندن ساکنين اطراف به اين محل نقش بسزايی را بازی می کنند. در کنار تمام اينها، حدود 1000 اصله درخت نيز برای نسل آينده جنگل کاشته شده است.
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
باغ درختان بلوطی که کاملا رشد يافته اند؛ اطراف راهروی مسقفی که پارکينگ را به ساختمان اداری پيوند می زند؛ جلوه خاصی دارد. گذر از اين راهرو همانند سفری از ميان دشت پر از گل و سبزه و درخت است.
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
با استفاده از جنگل، چمنزار و درياچه؛ اين مکان بگونه ای طراحی شده است که نمادی از خصوصيات يک مزرعه روستايی بوجود آيد. اين موفقيت با چيدن 650000 فوت مربع ساختمان اداری ويک پارکينگ با 2700 خودرو ظرفيت در کنار جنگل، چمنزار و درياچه ها به دست آمده است.
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
ماسه سنگ، ماده غالب تشکيل دهنده ساختمان و سواحل آبی پيرامون راهرو اصلی است. چنين ترکيبی، اين تصور را در ذهن بيننده بوجود می آورد که ساختمان و درياچه هر دو بخشی از ماسه سنگهای محيط  اطراف می باشند.
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
رودی که وظيفه زه کشی محوطه را برعهده دارد؛ لذت بصری ناظرين را نيز فراهم می آورد. زير ساخت رودخانه متشکل از قلوه سنگهايی است که بر روی تورهای فلزی در سراسر رود قرار گرفته اند و هنگامی که آب از آنها می گذرد؛ کف می کند و حباب بوجود می آورد وبصورت موجهای کوچک لغزان سطح رود را می پوشانند و بگونه ای تداعی گر چشمه های جوشان محلی است.
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
مرغزاری که ساختمان اصلی را باگلهای وحشی در آغوش گرفته است؛ از خاک همين محل پوشيده شده است و در خود فضای سبزی را پرورانيده است که نمايانگر پيشرفت طبيعی دنيای بيرون خود در آينده است.   
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
گياهان "چند سال زی" آميخته با چمنهای سرسبز، نمونه ای از گلهای وحشی محبوب تگزاس را در برابر چشمهایمان به تصوير می کشند.
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
پانزده نوع چمن مختلف، شامل چمنهای بومی و تزئينی، فضای سبز طبيعی را به فضای مصنوعی ساخته انسان پيوند زده اند.
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
در مکانی دور از ساختمان اصلی، سايبانی خنک بازديد کنندگان را به گشت وگذار دراين فضا فرا می خواند. لبه درياچه نشانگر سه همخوانی با محيط زيست طبيعی است: اولين آنها ساحلی ساخته شده از سنگهای رسوبی است؛ نمونه دوم ساحلی پوشيده از گياهان آبزی بومی است و آخرين آنها هم ساحلی است پوشيده از نيلوفر آبی که در کنار درياچه های آمريکا می رويد.
 
»»»    برنده جايزه بهترين معماری فضای سبز درپنسيلوانيا در سال 2003    «««
 
مرکز پل گتی يکی از معروفترين سازمانهای هنری در جهان است که بر روی مکانی برفراز يک تپه در مقياس 110 آکر ساخته شده است. اين مرکز، توسط 600 آکر محيط طبيعی حفاظت شده در دامنه کوههای سانتا مونيکا احاطه شده است. با قابليت پذيرش در حدود 1.4 ميليون بازديدکننده و 1500 کارمند در سال، اين سازمان پيشرفته بخوبی نيازهای خصوصی و عمومی بازديدکنندگان را برآورده می کند. از همان آغاز طراحی، باغها و فضاهای باز از جمله اجزاء کليدی اين مرکز به شمار می آمدند و راهی در جهت ايجاد يک مکمل باارزش به اين مقصد فرهنگی گردشگران و ميراثی برای آيندگان. اين هدف عالی منجر به پديد آمدن فضای سبزی شد که به محيط زيست ارج می نهد و اين ارثيه گرانقدر را محافظت می کند. اين مکان، کاربرد را به لذت بصری پيوند می زند وعلم باغبانی را با زيبايی شناسی ترکيب می نمايد.
فضاهای سبز، چشمه ها و باغهای مرکز گتی بسيار متنوع و پيشرفته اند. اين امکانات از يکسو نشانگر محيط طبيعی جنوب کاليفرنيا هستند و از سوی ديگر معرف دستاورد موسسات فضای سبز جهان در عصر نوين است که ريشه ای در فرهنگ گذشته دارند. ويلاهای تپه ای ايتاليايی در زمان رنسانس الگويی شد برای معماری اين مکان که در آن، زمينهای شيب دار با خانه هايی با کرتهای پله ای، باغها و حياطهای روستايی خودنمايی می کردند. هر چند که اين نوع معماری فضای سبز نشات گرفته از معماری مديترانه ای اسپانيا، فرانسه و ايتاليا است؛ ولی ترکيب آن با محيط طبيعی کاليفرنيا که خصوصياتی همچون دامنه گسترده گياهان، تکنيکهای علمی باغبانی و نياز به پرهيز از فرسايش و آتش افروزی دارد؛ بسيار حائز اهمييت است. در طول سفر به اين نقطه، باغها و چشمه ها رشته ای از آهنگهای موزون، رنگ و صدا را در برابر چشم بينندگان به تصوير می کشند و بافتار، نور و سايه ها به همراه رايحه ای خوش، در ستايش از معماری بر می آيند و جزئيات ظريفی را برای ناظرين مکشوف می نمايند.
با بالا رفتن از تپه، درجه حرارت ورنگ گياهان بخاطر قرار گرفتن بيشتر در معرض آفتاب افزايش می يابد. درختان زيتون در اين ناحيه يادآور شهر آتن و الهه عقل است. در کنار ايجاد اين مرکز، موسسه گتی با ايجاد اين باغها و گياهان نشان داده است که با توجه به ذخاير آبی  وآب و هوای جنوب کاليفرنيا، چنين فضای سبزی را نيز می توان ايجاد کرد و الگويی برای مناطق اطراف پديد آورد. چشمه ها نيز همانند باغها، تجربه باغبانی سنتی را با ايجاد چشمه آمفورا که در ديواره های سنگ آهکی حفر شده است و از شکل باستانی برای ايجاد يک غار مدرن بهره جسته است؛ تکرار نموده اند. در کنار تمام اينها، در مرکز محوطه موزه، چشمه های پرآبی در همسايگی هم وجود دارند که تجسم عينی تاريخ کاليفرنيا با آن سنگهای مرمر خاص خود می باشد که از صحرای نوادا آورده شده اند.
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
باغ کاکتوس درجنوب پرومونتری
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
چشمه حياط موزه
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
آگاوس (Agaves)، يوفوربياس (Euphorbias) و ساير گياهان صحرايی بر روی کرتهای جنوبی
 
* * * * * * * * * * * *
 
 
چشمه ای در محل ورودی ميدان عمومی.
استخر بوسيله يک آبشار کوچک پر می شود که از پله های ورودی موزه به پايين جاری می گردد.
 
»»»    طرحهای ديگری که جوايز ASLA 2003 را دريافت کرده اند:    «««
 
خيابان ميشن سانفرانسيسکو:
نمايی زيبا از راه گرانيتی باز آميخته ای که از دو سويش بيشه خيزران روييده و در سنگهای سخت و گلدانهای برنزی فرو رفته است. اين مسير گرانيتی با سطح شيبدارش قابل استفاده برای معلولين نيز می باشد.
 
گذرگاه خيابان لوييس، لاس وگاس:
پياده رو خيابان لوييس متناوبا از طرق مختلفی شکل گرفته است. زمانی بوسيله يک پل، گاهی بوسيله راهرويی از جنس سيمان گرم ويا مقداری قلوه سنگ معمولی.
خيابان ماپل، کمبريج:
نمايی از مدخل جنوبی خيابان ماپل
وب سايت جامع راه نرفته : www.RaheNarafteh.com
عمران : صنعت جوشکاري ساختمان در ايران - قسمت اول
صنعت جوشکاري ساختمان در ايران

   با گذشت 50 سال از استفاده از جوش در ساختمان دهه اخير (80-1370 ) از نظر تعداد ساختمانهايي که با سازه هاي فولادي طراحي و اجرا شده اند کاملا استثنايي به شمار مي آيد. در نيمه دوم اين دهه دهها هزار سازه فولادي در تهران و شهرهاي بزرگ ايران به ناگهان سر از زمين برآورد . گسيل سرمايه ها به سوي ساخت و ساز شهري و تبديل ساخت سرپناه به ماشين سرمايه گذاري جهت سودهاي کلان باعث گرديد تا رعايت اصول فني و ايمن سازي ساختمانها در برابر زلزله در برابر منفعت طلبي صاحبکاران عملا مورد توجه قرار نگيرد.از طرف حجم عظيم ساخت و ساز نيروي انساني زيادي اعم از مهندس و تکنسين و جوشکار احتياج داشت که باعث ورود افراد غيرمتخصص به اين جرگه گرديد.تمامي اين مسايل دست به دست هم داد تا طرح و اجراي ساختمانهاي فولادي آنچنان که بايد از کيفيت مطلوبي برخوردار نباشد.تخريب کلي ساختمانهاي فولادي در زلزله منجيل مويد پايين بودن کيفيت ساختمانهاي فولادي کشور مي باشد. از ميان تمامي عوامل دخيل در طرح و ساخت سازه هاي فولادي اتصالهاي جوشي از نارساييهاي بيشتري برخوردارند. علل اصلي پايين بودن کيفيت جوش درساخت و سازهاي شهري را مي توان به صورت زير بيان نمود :

1- عدم انطباق اجراي معمول سازه هاي فولادي با آيين نامه ها و دستورالعملها

2- کيفيت پايين جوش به علت عدم آموزش کلاسيک کافي در اين زمينه براي جوشکاران و مهندسان

3- نبود نظارت اصولي و دقيق بر اجراي جوشکاري در ساختمانهاي شهري در کشور

4- عدم طرح دقيق اتصال جوشي با توجه به عملکرد مورد نظرآنها

 
*******


1- عدم انطباق اجراي معمول سازه هاي فولادي با آيين نامه ها و دستورالعملها


   در بسياري از موارد طرز اجراي متداول جوش باجزييات ارايه شده در آيين نامه تطابق ندارد. اين موارد ناشي از موارد متعددي است که از ميان آنها به موارد زير مي توان اشاره کرد:

الف) آشنا نبودن مهندسين سازه به مسايل اجرايي و در نتيجه ارايه نقشه ها و جزييات غيرقابل اجرا

ب) گران تر بودن هزينه اجراي جزييات آيين نامه نسبت به روش سنتي اجرا

پ)آگاه نبودن کارفرما و يا مهندس مجري طرح به جزييات آيين نامه و عدم توانايي در تميز دادن حالات مختلف ازيکديگر

   بعد از اجباري شدن آيين نامه 2800(1368) اهميت وجود سيستم مقاوم در برابر زلزله از يک طرف و محدوديتهاي معماري براي استفاده از سيستم مهاربندي از طرف ديگر باعث استفاده روزافزون از سيستم قاب خمشي در جهت عرضي ساختمانها شد.در اين سيستم اتصال تير به ستون از نوع گيردار بوده يعني بايد توانايي انتقال برش و لنگراز تير به ستون وجود داشته باشد . در اين نوع اتصالات از ورقهاي بالاسري و زيرسري که در محل اتصال به ستون براي ايجاد جوش نفوذي کامل خورده است استفاده مي شود. اما از آنجاييکه متاسفانه عمليات جوشکاري در محل کارگاههاي ساختماني و نه در محل کارخانه صورت مي گيرد کنترل کيفيت جوش بخصوص در هنگام مونتاژ درارتفاع زياد از سطح زمين حتي به صورت عيني(Visual) امکان پذير نمي باشد. همچنين معمولا در محل اتصال ورق به ستون به جاي جوش نفوذي از جوش گوشه استفاده مي شود در نتيجه هنگام زلزله اين نقاط علاوه بر تحمل نيروي کمتر در حالت تردشکن گيسخته خواهد شد. زماني که در يک عضو فشاري ازدومقطع در کنار يکديگر استفاده مي شود بايد هم پايداري کل عضوبه عنوان يک المان و هم پايداري تک تک مقاطع کنترل شود تا هيچ كدام تحت تاثير نيروي فشاري به طور جداگانه دچار کمانش نشوند . براي اين منظور اين مقاطع بايد در فواصل مشخص به يکديگر متصل شوند تاطول آزاد آنها کاهش يابد. بسياري از اوقات بادبندهاي دوبل در طول خود به يکديگر وصل نمي شوند و در نتيجه دومقطع بايکديگر عمل نميکنند و بار بحراني عضو کمتر از مقداري است که مهندس سازه در محاسبات خود منظور نموده است. مبحث دهم مقررات ملي ساختمان حداکثر فاصله بين جوش دومقطع در ستونهاي ترکيبي را مقرر نموده است.اما در موارد زيادي مشاهده مي شود که فاصله بين جوش ستونها بيشتراز اين مقدار است.
« ادامه دارد »
 
نکات مهم و آموزشی برای امتحانات مراکز آموزش عالی
 در شماره های پیشین 30 نکته برای شما ارسال شد در این شماره نیز 20 نکته آمده است.

31. چنانچه گودبرداري از سطح زمين همسايه پائين تر باشد ، حداكثر فاصله شمعها 5/2 متر مي باشد.

32. در پي كني هاي كم عمق در زمين هاي ماسه اي حدود زاويه شيب 30 تا 37 درصد مي باشد.

33. براي ايجاد مقاومت مناسب در طاق ضريس حداقل خيز قوس بايد 3 سانتيمتر باشد.

34. لوله هاي مانسمان سياه و بدون درز ، گاز رساني

35. در بتون ريزي ديوارها و سقفها ، صفحات قالبي فلزي مناسب ترند.

36. از اسكديپر براي خاكبرداري ، حمل ، تخليه و پخش مواد خاكي استفاده مي گردد.

37. اتصال ستون به فونداسيون به وسيله ستكا انجام مي گيرد.

38. براي لوله كشي فاضلاب يهتر است از لوله چدني استفاده گردد.

39. پر كردن دو يا سه لانه از تيرآهن لانه زنبوري در محل تكيه گاهها جهت ازدياد مقاومت برشي است.

40. بهترين و با استفاده ترين اتصالات در اسكلت فلزي از نظر استحكام و يك پارچگي اتصالات با جوش است.

41. ارتفاع كف داربست جهت اجراي طاق ضربي تا زير تيرآهن سقف برابر است با قدبنا+پنج سانتيمتر.

42. در ساختمانهاي مسكوني كوچك (يك يا دو طبقه) قطر داخلي لوله هاي گالوانيزه براي آب رساني بايد 2/1 اينچ باشد.

43.
وجود سولفات سديم،پتاسيم و منيزيم محلول در آب پس از تركيب با آلومينات كلسيم و سنگ آهك موجود در سيمان سبب كم شدن مقاومت بتون مي گردد.

44. زمان نصب صفحات بيس پليت معمولا بايد 48 ساعت پس از بتون ريزي فونداسيون انجام شود.

45. براي ساخت بادبند بهتر است از نبشي ، تسمه ، ناوداني و ميلگرد استفاده گردد.

46. هدف از شناژبندي كلاف نمودن پي هاي بنا به يكديگر و مقاومت در برابر زلزله مي باشد.

47. سقفهاي كاذب معمولا حدود 30 تا 50 سانتيمتر پايين تر از سقف اصلي قرار مي گيرد.

48. قلاب انتهايي در ميلگردهاي يك پوتربتوني براي عامل پيوند بيشتر آرماتور در بتون مي باشد.

49. حد فاصل بين كف پنجره تا كف اطاق را دست انداز پنجره ميگويند.

50. در ساخت كفراژ ستونها ، قالب اصلي ستون بوسيله چوب چهارتراش مهار مي گردد.
« ادامه دارد »
 
www.Blog.Rahenarafteh.com  هر روز كلي مطالب تازه و جالب اينجاست
معرفی کتاب
آشنايي با تاريخ معماري
نويسنده: لئوناردو بنه‌ولو
مترجم: محمدسادات افسري
ناشر: مرکز نشر دانشگاهي
قيمت: 18000 ريال
محل نشر: تهران
سال انتشار: 1381
 
خبر
چهل سال بعد از معمار بی مثال قرن بیستم؛ آخرین ساختمان طراحی شده توسط لوکوربوزیه ،در آستانه افتتاح
کلیــسای ســـن پیــــر در مجموعه فرهنگی فیرمینی فرانسه در حالی در آستانه گشایش قرار دارد که چهل سال از مرگ این معماردر سال 1966 می‌گذرد؛ کارگاه این بنا به سال 1971، اندی سال بعد از مرگ استاد و به سرپرستی دستیارش در طراحی مجموعه، ژوزه اوبروریه آغازبه کار کرد که آخرین روزهای کاری‌اش را نیز تحت نظارت شاگرد وفادار استاد طی می‌کند.اگرچه معدودی المان‌های اساسی بنا بر طبق نیازهای متعاقب طرح اولیه بنا تغییر یافته‌اند ولی فی‌البداحه ساختمان به کلیسای لوکوربوزیه شهرت یافته‌است
 
گفتنی است که این بنا قسمتی از مجموعه فرهنگی/مسکونی طراحی شده توسط لوکوربوزیه است در شهر فیرمینی فرانسه، که تحت عنوان فاز آخر این مجموعه که به علت مشکلات مالی دستخوش تأخیر شده‌است، در حالی به بهره برداری رسیده است که پیشاپیش در فهرست آثار تاریخی شهرداری سن-اتین قرار گرفته‌است.
 

 
 
 
گروه راه نرفته
عکس
عکس هایی از شهر مرزی نودشه
طبیعت بکر و کم دست خورده با مردمانی دلیر و سخت کوش

 
در چند روز آینده یه سفر  به این منطقه دارم که در شماره های آینده عکس های بیشتری در مورد معماری این منطقه براتون اینجا قرار می دم
عکس هایی هم از طبیعت این منطقه از کشور عزیزمون آماده می کنم و از طریق نشریه عکس گروه براتون ارسال می کنیم
 
کنفرانس آنلاین
لوگو راه نرفته
دریافت نشریات قبلی
عزیزانی که دانشجو معماری ، عمران و شهرسازی یا شاخه های هنر هستید و یا اینکه با این موارد در ارتباط هستید و علاقه دارید با توجه به پیشنهادات شما و همفکری با بعضی عزیزان به این نتیجه رسیدیم که امکان گفتگو آنلاین رو در زمینه ی فعالیت خودمون هم برقرار کنیم و اگه شرایط مساعد بود میتینگ های حضوری و بازدید هایی هم با حضور اساتید و شما ها داشته باشیم به این منظور برای اینکه بدونم استقبال می کنید و مورد رضایت شما هست لطفاً با من در تماس باشید.
اگر مطلبی هم دارید که دوست دارید در مجله قرار بگیره حتماً برام بفرستید.
گروه راه نرفته
 
   
 
 
 لوگو ما را در سایت و یا وبلاگ خود قرار دهید و از ما حمایت کنید
 
با ارسال دعوت نامه ي زير براي دوستانتان آنها را به جامعه بزرگ راه نرفته دعوت نماييد .
دوستان عزیز می توانید  برای دریافت پیش شماره و شماره های 1 تا 11 نشریه  از طریق ایمیل آدرس زیر اقدام به دریافت نشریات کنید  برای  دریافت شماره های گذشته لطفاً در قسمت موضوع ایمیل حتماً قید کنید
 
« برای دریافت شماره های پیشین  »
 





 
تمام حقوق این نشریه برای فرهاد رادمنش و گروه راه نرفته محفوظ است
استفاده از تمام یا بخشی از مطالب با ذکر نام منبع و اجازه بلا مانع است
Copyright © 2006 by Farhad Radmanesh
All rights reserved.


Want to be your own boss? Learn how on Yahoo! Small Business.